Wanbetalers

Heb jij als ondernemer last van wanbetalers?

Dat je werkt en dat de rekeningen die je aan je klanten verstuurt niet allemaal betaald worden? Blijft de beloning voor je harde werk soms uit of lopen betalingen niet soepel?

De laatste tijd ontmoet ik in mijn praktijk ondernemers die worstelen met de betaling van hun facturen.

Ik hoor vaak dat het in deze tijd gewoon niet meer vanzelfsprekend is dat je je factuur op tijd betaald krijgt. Maar is dat echt zo of kunnen we daar zelf meer invloed op nemen dan gedacht?

In mijn bedrijf heb ik ook te maken gehad met opdrachten waarvoor het op de een of andere manier lastiger was om de rekening op tijd betaald te krijgen. Met deze post wil ik juist in deze tijd ondernemers helpen met wat voor mij belangrijk was (en is).

Als jij last hebt van onbetaalde facturen, is het verstandig om eerst stil te staan bij de juridische aspecten van betaling en vervolgens bij de strategische kant van het onderhandelen.

Als je wilt dat je factuur betaald wordt, is het belangrijk te weten hoe je er juridisch gezien voor staat en wat je kunt doen om het geld alsnog bijgeschreven te krijgen op je rekening. Samen met mijn klanten maakte ik al verschillende keren een stappenplan om de betaling alsnog te mogen ontvangen.

Maar de rekening alsnog betaald krijgen is meestal niet de kern van het probleem. En je geld krijgen, is daarom geen echte, duurzame oplossing.

Niet betaald krijgen voor het werk dat je doet, zegt natuurlijk iets over de moeilijke tijd waarin we leven. De corona-maatregelen drukken op onze omzet en waar we minder uitgeven, ontstaat minder bestedingsruimte in de rest van de wereld.

Maar niet betaald krijgen voor het werk dat je doet, zegt misschien nog wel veel meer over je persoonlijke ontwikkeling als ondernemer. Waarom krijg je niet betaald voor wat je doet? En wat betekent dat voor jou?

Het klinkt misschien gek, maar die vraag beantwoorden is minstens net zo belangrijk als de juridische en strategische acties die je onderneemt. Hiermee neem je namelijk invloed op de kern van het probleem. En je neemt invloed op datgene wat je het sterkst kunt beinvloeden: jezelf.

Een probleem met het uitblijven van betalingen kan erop wijzen dat je te veel weggeeft. Daarmee bedoel ik dat je je kunt afvragen of geven en nemen bij jou in balans is. En dan gaat het niet alleen om je bedrijf, maar vooral of je dat herkent uit je persoonlijk leven.

Als je niet meteen weet of geven en nemen bij jou in balans zijn, zou je voor jezelf eens de volgende vragen kunnen beantwoorden:

  • Gun jij jezelf time-off na het behalen van een belangrijke deadline of na een intensieve werkdag?
  • Neem jij de tijd om op te laden na een lastig gesprek of een lange (online) vergadering?
  • Eis jij genoeg aandacht op in relaties met anderen, zoals met je partner of in je vriendschappen?
  • Laat jij zien wie je echt bent inclusief datgene wat je minder goed voor elkaar hebt?
  • Bewaak jij je eigen grenzen goed?
  • Let jij goed op jezelf?

Hoe meer van deze vragen je met “nee” of “soms” beantwoordt, hoe groter de kans dat jij geven en nemen beter in balans kunt brengen. En het kan je veel opleveren om hiermee aan de slag te gaan. Je bedrijf is onderdeel van wie jij bent en ontwikkelt zich met jou mee. Waar jij stappen zet, werkt dat meteen door in je bedrijf. Als je deze synchroniciteit eenmaal hebt ontdekt, kun je je bedrijf snel laten groeien.

Herken jij waar ik het over heb en zou je hier eindelijk eens echt stappen in willen zetten?

Neem contact met mij op of kijk op www.themindfullawyer.nl om te zien wat ik voor jou en je bedrijf kan doen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *